Ana Vega Pérez de Arlucea
15 Kasım 2024 Cuma, 00:47
Yorum
olman gerekiyor kayıtlı Bu işlevselliğe erişmek için.
Giriş yapmak
Kraliçe II. Elizabeth'in iştahı -İngilizlerin değil, İspanyolların ve üzücü kaderlerin iştahı- her zaman tasvip edilmeyen bir tavırla karşılanmıştır. En etli ve şehvetli hükümdarımız, hem hayatta hem de ölümünden sonra siyasi, erotik ve beslenmeyle ilgili arzuları nedeniyle ciddi şekilde kınandı. Isabel de Borbón y Borbón (1830-1904), sahip olduğu yakın arkadaşlarının meselelerine girmeden, popüler hayal gücünde, hayatının en kötü durumundaki jamar'ı hatırlayabilen doyumsuz ve doymak bilmez bir kadın olarak üne sahiptir.
1868 Devrimi'nin patlak vermesinden sonra ve zorla sürgüne gönderilme olasılığıyla karşı karşıya kalan kraliçeye, defne ve zafer arayışı için yaz tatilini bırakıp Madrid'e dönmesi önerildiği her zaman söylenmiştir. O, çok saf ve 'Isabelona', sözde zaferin küçük çocuklar için olduğunu ve defnenin de pepitoria için olduğunu söyledi.
Bu anekdot bıktıracak kadar tekrarlandı ama hükümdar hakkında yazılmış en iyi eser olan 'Isabel II: a biography'de (Isabel Burdiel, 2010) ne imalarla ne de laf arasında yer almıyor. Doña Isabel'in birçok sevgilisinden biri olan Bedmar Markisi ile kol kola Madrid'in gece hayatına geziler yaptığı ve bu gezilere Lhardy'nin özel odalarından birinde sabahın erken saatlerine kadar akşam yemeğinin de dahil olduğu söyleniyor.
Kraliçenin doyurucu ve obur imajını güçlendirmek için, 1839'da kurulan bu zarif Madrid restoranında, güveç ve işkembe ahlakını serbest bıraktığı söyleniyor. Elizabeth'in Paris'teki inzivasında hiçbir Pazar günü masasından yahni eksik edilmemesini emrettiği doğrudur ve muhtemelen işkembeyi seviyordu, ancak kesinlikle Lhardy'de yemedi. Artık menüsündeki en ikonik yemeklerden ikisi olmasına rağmen, bu kuruluş, kraliçenin buraya taşınmasından çok sonrasına kadar geleneksel İspanyol tarifleri sunmaya başlamamıştı.
Artık çok ünlü olan Lhardy restoranı (Carrera de San Jerónimo, 8), 1839'da en saf Fransız tarzında bir pastane ve şarküteri olarak doğdu. Para, şarap ve yiyecek tüccarı Bartolomé Sevié ile otelci Emilio Huguenin Dubois (1805-1887) tarafından sağlandı. Her ikisi de Bordeaux'da (Fransa), ironik bir şekilde II. Isabel'in babasından kaçan İspanyol liberal sürgünlerle arkadaş olmuş ve muhtemelen onlar tarafından Madrid'de bir iş kurmaya ikna edilmişlerdi.
Başarı o kadar büyüktü ki, Lhardy (adını Paris'teki Café l'Hardy'den esinlenerek almıştır) hızla bir alakart restoran haline geldi ve Fransız haute mutfağının mükemmelliğini tatmak isteyenler için vazgeçilmez bir destinasyon haline geldi. Başlangıçta Lhardy'de her şey Fransız'dı: menü, yönetim, aşçılar ve hatta garsonlar. Kendisi tüm İspanyol otelcilik endüstrisinin örnek aldığı bir örnekti ve alakart servisten sunduğu yemeklere kadar her şeyin moda olmasını sağladı.
Gümüş tepside
Hiç şüphe yok ki, Lhardy'de işkembenin varlığı bu mütevazi güvecin saygınlığı ve itibarına çok şey kattı, ancak bunu mutfaklarında nasıl yapacaklarını bile bildiklerine dair aldığımız ilk haber 1887'den, Don Emilio ve karısı öldü ve oğlu Agustín, 'lokanta Lhardy' adında daha ucuz ve daha demokratik bir haftalık oturum kurarak mekanın yönetimini devraldı. İyi yapılmış işkembeleri şüphesiz takdir edebilecek sanatçılar ve bohemler oraya geldiler – sonuçta Lhardy'deydiler – gümüş tabakta servis ediliyorlardı.
Madrid'de doğan Agustín, restoranında cocido gibi tipik geleneksel yemekleri tanıtıyordu, ancak sokak kaşıntısının bir bahis sayesinde başlamış olması çok muhtemel. Gurme ve yazar Ángel Muro, 'Genel Aşçılık Sözlüğü'nde (1892) bunu anlattı; II. Isabel'in aşçısının sarayda kullandığı işkembe tarifini sunmanın yanı sıra bu hikayeyi de açıkladı.
«Agustín'in babası, sevgili Lhardy'nin zamanında, sık sık pastaneye giderdi. […] kendini beğenmiş bir karakter […] Bay Lhardy'yi kızdırmak gerçekten hoşuna gidiyordu. Bir öğleden sonra muhteşem bir yemek siparişi vermekle meşgulken arkadaşı ona şöyle dedi: 'Bak, Lhardy; Bu kadar çok Perigord saçmalığı ve mali soslar varken, aşçılarınızdan hiçbiri bile burada, yakınlarda, Calle del Pozo'daki bir meyhanede yaptıkları gibi işkembe pişiremez.' 'Evet!' 'HAYIR!' “Yirmi şişe Roederer şampanyasına bahse girerim,” diye ekledi Lhardy. “Hadi” dedi yaşlı adam. 'Pazar günü işkembemi buraya getireceğim ve sen de seninkini sunacaksın.'
Sekiz kişiden oluşan jüri, meyhanenin işkembesini toprak kapta, Lhardy'nin işkembesini ise gümüş tabakta denedi. Meyhane sahipleri oybirliğiyle kazandı ama Don Emilio bahsi ödemeyi reddetti. Her iki işkembenin de aynı olduğu ortaya çıktı, çünkü kendisine ait olduğunu iddia ettiği işkembeleri Pozo Caddesi'ndeki aşçıdan kendisi sipariş etmişti. Komedyen aşağılanmış, jüri utanmış ve meydan okunan kişi sevinçten havalara uçmuştu.
Lhardy'ye göre bu hikayeden alınacak ders şuydu: Her yerin kendine has bir özelliği vardı: Meyhanede Fransız usulü yemek yapmayı bilmiyorlardı, restoranda ise Madrid usulü yemek yapmayı bilmiyorlardı. Belki de o zaman planlarını değiştirmek ve işkembeyi herhangi bir meyhaneciden daha iyi hazırlamak konusunda ısrar etmişti.
Yorum
Hata bildir
15 Kasım 2024 Cuma, 00:47
Yorum
olman gerekiyor kayıtlı Bu işlevselliğe erişmek için.
Giriş yapmak
Kraliçe II. Elizabeth'in iştahı -İngilizlerin değil, İspanyolların ve üzücü kaderlerin iştahı- her zaman tasvip edilmeyen bir tavırla karşılanmıştır. En etli ve şehvetli hükümdarımız, hem hayatta hem de ölümünden sonra siyasi, erotik ve beslenmeyle ilgili arzuları nedeniyle ciddi şekilde kınandı. Isabel de Borbón y Borbón (1830-1904), sahip olduğu yakın arkadaşlarının meselelerine girmeden, popüler hayal gücünde, hayatının en kötü durumundaki jamar'ı hatırlayabilen doyumsuz ve doymak bilmez bir kadın olarak üne sahiptir.
1868 Devrimi'nin patlak vermesinden sonra ve zorla sürgüne gönderilme olasılığıyla karşı karşıya kalan kraliçeye, defne ve zafer arayışı için yaz tatilini bırakıp Madrid'e dönmesi önerildiği her zaman söylenmiştir. O, çok saf ve 'Isabelona', sözde zaferin küçük çocuklar için olduğunu ve defnenin de pepitoria için olduğunu söyledi.
Bu anekdot bıktıracak kadar tekrarlandı ama hükümdar hakkında yazılmış en iyi eser olan 'Isabel II: a biography'de (Isabel Burdiel, 2010) ne imalarla ne de laf arasında yer almıyor. Doña Isabel'in birçok sevgilisinden biri olan Bedmar Markisi ile kol kola Madrid'in gece hayatına geziler yaptığı ve bu gezilere Lhardy'nin özel odalarından birinde sabahın erken saatlerine kadar akşam yemeğinin de dahil olduğu söyleniyor.
Kraliçenin doyurucu ve obur imajını güçlendirmek için, 1839'da kurulan bu zarif Madrid restoranında, güveç ve işkembe ahlakını serbest bıraktığı söyleniyor. Elizabeth'in Paris'teki inzivasında hiçbir Pazar günü masasından yahni eksik edilmemesini emrettiği doğrudur ve muhtemelen işkembeyi seviyordu, ancak kesinlikle Lhardy'de yemedi. Artık menüsündeki en ikonik yemeklerden ikisi olmasına rağmen, bu kuruluş, kraliçenin buraya taşınmasından çok sonrasına kadar geleneksel İspanyol tarifleri sunmaya başlamamıştı.
Artık çok ünlü olan Lhardy restoranı (Carrera de San Jerónimo, 8), 1839'da en saf Fransız tarzında bir pastane ve şarküteri olarak doğdu. Para, şarap ve yiyecek tüccarı Bartolomé Sevié ile otelci Emilio Huguenin Dubois (1805-1887) tarafından sağlandı. Her ikisi de Bordeaux'da (Fransa), ironik bir şekilde II. Isabel'in babasından kaçan İspanyol liberal sürgünlerle arkadaş olmuş ve muhtemelen onlar tarafından Madrid'de bir iş kurmaya ikna edilmişlerdi.
Başarı o kadar büyüktü ki, Lhardy (adını Paris'teki Café l'Hardy'den esinlenerek almıştır) hızla bir alakart restoran haline geldi ve Fransız haute mutfağının mükemmelliğini tatmak isteyenler için vazgeçilmez bir destinasyon haline geldi. Başlangıçta Lhardy'de her şey Fransız'dı: menü, yönetim, aşçılar ve hatta garsonlar. Kendisi tüm İspanyol otelcilik endüstrisinin örnek aldığı bir örnekti ve alakart servisten sunduğu yemeklere kadar her şeyin moda olmasını sağladı.
Gümüş tepside
Hiç şüphe yok ki, Lhardy'de işkembenin varlığı bu mütevazi güvecin saygınlığı ve itibarına çok şey kattı, ancak bunu mutfaklarında nasıl yapacaklarını bile bildiklerine dair aldığımız ilk haber 1887'den, Don Emilio ve karısı öldü ve oğlu Agustín, 'lokanta Lhardy' adında daha ucuz ve daha demokratik bir haftalık oturum kurarak mekanın yönetimini devraldı. İyi yapılmış işkembeleri şüphesiz takdir edebilecek sanatçılar ve bohemler oraya geldiler – sonuçta Lhardy'deydiler – gümüş tabakta servis ediliyorlardı.
Madrid'de doğan Agustín, restoranında cocido gibi tipik geleneksel yemekleri tanıtıyordu, ancak sokak kaşıntısının bir bahis sayesinde başlamış olması çok muhtemel. Gurme ve yazar Ángel Muro, 'Genel Aşçılık Sözlüğü'nde (1892) bunu anlattı; II. Isabel'in aşçısının sarayda kullandığı işkembe tarifini sunmanın yanı sıra bu hikayeyi de açıkladı.
«Agustín'in babası, sevgili Lhardy'nin zamanında, sık sık pastaneye giderdi. […] kendini beğenmiş bir karakter […] Bay Lhardy'yi kızdırmak gerçekten hoşuna gidiyordu. Bir öğleden sonra muhteşem bir yemek siparişi vermekle meşgulken arkadaşı ona şöyle dedi: 'Bak, Lhardy; Bu kadar çok Perigord saçmalığı ve mali soslar varken, aşçılarınızdan hiçbiri bile burada, yakınlarda, Calle del Pozo'daki bir meyhanede yaptıkları gibi işkembe pişiremez.' 'Evet!' 'HAYIR!' “Yirmi şişe Roederer şampanyasına bahse girerim,” diye ekledi Lhardy. “Hadi” dedi yaşlı adam. 'Pazar günü işkembemi buraya getireceğim ve sen de seninkini sunacaksın.'
Sekiz kişiden oluşan jüri, meyhanenin işkembesini toprak kapta, Lhardy'nin işkembesini ise gümüş tabakta denedi. Meyhane sahipleri oybirliğiyle kazandı ama Don Emilio bahsi ödemeyi reddetti. Her iki işkembenin de aynı olduğu ortaya çıktı, çünkü kendisine ait olduğunu iddia ettiği işkembeleri Pozo Caddesi'ndeki aşçıdan kendisi sipariş etmişti. Komedyen aşağılanmış, jüri utanmış ve meydan okunan kişi sevinçten havalara uçmuştu.
Lhardy'ye göre bu hikayeden alınacak ders şuydu: Her yerin kendine has bir özelliği vardı: Meyhanede Fransız usulü yemek yapmayı bilmiyorlardı, restoranda ise Madrid usulü yemek yapmayı bilmiyorlardı. Belki de o zaman planlarını değiştirmek ve işkembeyi herhangi bir meyhaneciden daha iyi hazırlamak konusunda ısrar etmişti.
Yorum
Hata bildir